
Begin 2024 werd ik ineens van alle kanten overspoeld met de wapenrusting van God: alle christelijke youtubekanalen die ik luisterde, gingen ineens allemaal apart van elkaar over de wapenrusting beginnen. En niet één aflevering, maar zelfs series en meerdere video's (per kanaal) over de wapenrusting van God. Voor wie de wapenrusting niet kent: dit is een bijbelgedeelte in de brief aan Efeze, hoofdstuk 6 (Efeze 6:10 en verder). Als kind heb ik in de kerk wel geleerd over de wapenrusting en waren er enkele kinderen die trots de hele wapenrusting uit hun hoofd konden opnoemen. Er zaten altijd kinderplaatjes bij van zo'n Romein met zijn harnas en schild enzo. De betekenis bij de verschillende delen van de wapenrusting was me niet goed bijgebleven, behalve wat ik echt in mijn hoofd had gestampt, en dan was het nog de vraag of ik die betekenis dan begreep. Onbewust dacht ik: deze stof is nu behandeld, dus daar hoef ik me niet meer druk over te maken (zo kan je er op school mee wegkomen, maar bij God is dat anders). Veel later pas, toen ik het zelf in de bijbel las, drong het tot me door dat de wapenrusting niet gewoon voor de leuk en interessant is, maar dat het werkelijk wapens zijn die je werkelijk kan en moet gebruiken, die werken en iets uitrichten. En dat het niet alleen voor kinderen of kinderachtig is, maar júíst ook voor volwassenen cruciaal (ik weet niet hoe dit in mijn hoofd was gekomen). En hoe gaaf het eigenlijk is dat God ons een serieuze gave krachtige wapenrusting heeft gegeven die Zijn heerlijkheid weerspiegelt (=schitterend mooi), en dat het echt niet kan om die dan zo links te laten liggen alsof het niks waard is.
'Verder, mijn broeders, word gesterkt in de Heere en in de sterkte van Zijn macht. Bekleed u met de hele wapenrusting van God, opdat u stand kunt houden tegen de listige verleidingen van de duivel. Want wij hebben de strijd niet tegen vlees en bloed, maar tegen de overheden, tegen de machten, tegen de wereldbeheersers van de duisternis van dit tijdperk, tegen de geestelijke machten van het kwaad in de hemelse gewesten.
Neem daarom de hele wapenrusting van God aan, opdat u weerstand kunt bieden op de dag van het kwaad, en na alles gedaan te hebben, stand kunt houden.
Houd dan stand, uw middel omgord met de waarheid,
en bekleed met het borstharnas van de gerechtigheid,
en de voeten geschoeid met bereidheid van het Evangelie van de vrede.
Neem bovenal het schild van het geloof op, waarmee u alle vurige pijlen van de boze zult kunnen uitblussen.
En neem de helm van de zaligheid
en het zwaard van de Geest, dat is Gods Woord,
terwijl u bij elke gelegenheid met alle gebed en smeking bidt in de Geest en daarin waakzaam bent met alle volharding en smeking voor alle heiligen. Bid ook voor mij, opdat mij het woord gegeven wordt bij het openen van mijn mond, om met vrijmoedigheid het geheimenis van het Evangelie bekend te maken, waarvan ik een gezant ben in ketenen, opdat ik daarin vrijmoedig mag spreken, zoals ik moet spreken.'
(Efeze 6:10-20 HSV)
Nu het belangrijkste: hoe doe je hem aan? Hoe zet je nou een helm van redding op, bijvoorbeeld? Of van 'de zaligheid', zelfs? Op een manier dat het daadwerkelijk je hoofd beschermt, geestelijk? Je kan het op veel verschillende manieren opvatten, en dat is ook goed te merken wanneer je uitlegfilmpjes of preken erover opzoekt. Bijna elk filmpje geeft een compleet andere opvatting van elk onderdeel van de wapenrusting, en is er van overtuigd dat dat de betekenis is. Hieronder beschrijf ik wat ik er op dit moment van begrijp na wat theoretisch én praktisch uitvogelen. Zoek vooral ook voor jezelf uit wat bij je werkt, want het is belangrijk dat het werkt.
Schuingedrukt staan de onderdelen die misschien niet expliciet deel zijn van de wapenuitrusting in Efeze, maar die ik wel toe wilde voegen.
Als je het deel leest dat vóór de letterlijke wapenrusting komt (Efeze 6:10-14), wordt één ding drie keer herhaald: houd stand. Dit kun je zien als: ga sterk staan, sta op, laat je niet omver duwen of trekken. Blijf staan! Blijf staan voor God.
Om te kunnen blijven staan heb je de wapenuitrusting nodig, want die beschermt je, zodat je niet bij de eerste de beste aanval al gewond op de grond ligt te kermen. Met de wapenuitrusting aan kan je blijven staan, blijven lopen, blijven functioneren, dwars door alle strijd heen!
Bij mij werkt dit deel van de wapenuitrusting altijd erg goed, aangezien er zo vaak per ongeluk dingen in mijn denken sluipen waar helemaal niks van klopt. Zelf hoef ik alleen maar aan 'omgorden met de waarheid' te denken en ik merk al een mega effect. Je omringt jezelf met de waarheid, of bindt de waarheid om je middel, zodat het niet van je wijkt. Met waarheid denk ik zelf aan Gods Woord (niet alleen de bijbel maar ook profetische woorden), de waarheid over mijn identiteit in Jezus, soms ook de waarheid over een situatie. Dit verstevigt je middel ook om goed rechtop te blijven staan.
Dit is één van de onderdelen die bedoeld is om jezelf te beschermen. Al helemaal als je iemand bent met een kwetsbaar hart of gevoelig binnenste, is het heel erg belangrijk om het borstharnas van de gerechtigheid aan te hebben om jezelf op een goede manier te beschermen. Ik heb laatst gehoord dat gerechtigheid niet hetzelfde is als rechtvaardigheid, maar omdat ik hem met rechtvaardigheid goed begrijp (en met gerechtigheid nog niet), houd ik die nog even aan. Wat ik eerst dacht bij dit onderdeel was dat je moet zorgen dat je rechtvaardig bent en doet, en dat dat je beschermt, want niemand kan je dan iets aanklagen. Later heb ik dat bijgewerkt, want we kunnen niet rechtvaardig zijn (helaas), behalve door Jezus. Niet door werken, maar door het geloof in Hem (Romeinen 3:21-24). Schuld, veroordeling, zelfveroordeling, aanklachten: dit zijn dingen die Gods en onze vijand veelvuldig inzet om je neer te halen en kapot te maken, zodat je niet meer op kan staan om te vechten voor het goede, zodat je in je ontmoedigde schuld-en-schaamtetoestand blijft zitten. Maar dat is niet nodig, want it's already done! Er is al voor geboet: door Jezus. Wanneer je weet en gelooft dat je rechtvaardig bent voor God en door God, dan kan je er weer tegenaan! Borst vooruit, geen angst of terughoudendheid.
Side-note: het leuke aan dit harnas is dat het nog steeds werkt als je het veel te laat aandoet (nadat je geraakt bent)! Eigenlijk kan je het op deze manier dus ook een harnas van genade noemen.
Dit is één van de onderdelen die ik nog steeds niet zo makkelijk kan pakken. De algemeen aangenomen opvatting hiervan, in ieder geval in mijn omgeving, is dat je moet evangeliseren. Dat komt snel over alsof je aan het evangeliseren moet zijn om je schoenen aan te kunnen hebben, maar dat lijkt me niet het geval. Het is goed om te evangeliseren, maar ik denk niet dat je alleen op dat moment je schoenen aan kan hebben. Wat wel vergelijkbaar is met het effect van schoenen of sandalen is bereidheid. Altijd als je ergens heen gaat (het huis uit) doe je je schoenen aan, en als je je schoenen aan hebt sta je klaar (bereid)(Dit inzicht is niet van mezelf, maar uit een van de preken tijdens het onderzoeken). Daarmee kan je goed lopen/wandelen, waar je ook heen gaat (ook bij onverwachte wendingen). Als je kijkt naar de mogelijke betekenissen van het Hebreeuwse woord dat vertaald is met bereidheid, is de strekking ook echt 'klaargemaaktheid' (als ik dat zo mag vertalen).
Nu moet ik wel zeggen dat in de bijbel ook staat dat je overal en altijd bereid moet zijn, of klaar moet staan, om het evangelie te vertellen als iemand ernaar zou vragen (1 Petrus 3:15). Op die manier kan het dus toch over evangeliseren gaan, maar kan je wel de schoenen altijd aan hebben, ook wanneer je even iets anders aan het doen bent. Dan ben je namelijk altijd bereid om je geloof te delen als iemand ernaar vraagt.
Er is ook een andere manier om deze op te vatten. Als je de bijbeltekst namelijk in een Engelse vertaling pakt, dan staat er vaak 'by' (dóór) in plaats van 'of' (van). Als je hem op die manier pakt, krijg je 'bereidheid/klaargemaaktheid door het evangelie van de vrede', dus dat het evangelie jouzelf bereid máákt. Het evangelie is namelijk niet alleen bedoeld om te verkondigen, maar ook om eerst ten diepste in jouw eigen binnenste iets met je te doen. Gezien er 'het evangelie' staat, en niet 'het brengen van het evangelie' of 'het evangeliseren', is dit ook best aannemelijk.
Soms wordt dit onderdeel van de wapenuitrusting opgevat met alleen 'vrede'. Ik denk zelf niet dat dat is wat hier staat, maar vrede helpt wel om je stappen goed te zetten. Ik vind het zelf logischer dat vrede erbij genoemd staat omdat het evangelie inhoudt dat wij vrede hebben met de Vader (dus 'het evangelie van de vrede').
Conclusie: als je het echt pakt zoals het er staat, dan zou ik zeggen dat het bereidheid betekent voor het vertellen van het evangelie, of bereidheid die is gekomen door de inhoud van het evangelie: het evangelie van de vrede.
Dit is volgens Paulus het belangrijkste deel van de wapenuitrusting: 'neem bovenal het schild van het geloof op, waarmee u alle vurige pijlen van de boze zult kunnen uitblussen'. Als een vurige pijl je raakt (in het echt), ben je over het algemeen de sjaak, dat zijn geen grapjes. Waar de pijlen precies voor staan ben ik niet helemaal uit, maar waarschijnlijk is het iets in de richting van gedachten en situaties. In ieder geval zijn het dingen die je extreem veel pijn doen (mentaal/geestelijk), die je kapot maken en verteren, waardoor je, wat de vijand hoopt, kan worden uitgeschakeld in het slagveld. Om dat te voorkomen moet je je schild heffen voordat de pijlen je raken. Gelukkig werkt het schild, net als het borstharnas, nog steeds als je te laat bent en de vurige pijl al hebt geïncasseerd. Thank God!
Ik vind het lastig om goed te omschrijven hoe je het schild praktisch gebruikt, omdat ik het, in hoe ik het zelf toepas, erg vind lijken op het zwaard. Als ik even terugkijk lijk ik mijn schild vooral te gebruiken tegen ontmoediging, woorden van anderen die mijn geloof willen neerhalen en pijlen van twijfel. Dan gebruik ik mijn schild door te geloven in de woorden die God gesproken heeft en in wat God eerder heeft laten zien en geopenbaard. Die woorden die God gesproken heeft, die zijn het zwaard. Dus het zwaard en het schild zijn een goede combi om de pijlen die op je af komen uit de weg te werken. Dat is heel cool wanneer je daar handig in wordt: net zo'n strijder in een film die de pijlen (of kogels) in de lucht al kapotslaat en tussendoor steeds de rest tegenhoudt met zijn schild (kleine motivatie). Let alleen op dat je niet dezelfde mindset hebt als zo'n strijder, want in de film zoekt en krijgt zo'n strijder veel eer, maar wij doen alles voor de Hoogste Koning, niet om onszelf veel waard te voelen. We wéten dat we absurd waardevol zijn gevonden door de Enige van Wie de 'mening' telt! (Zie je het? Hier pas ik het zwaard en schild toe!). 'Een paard wordt gereedgemaakt voor de dag van de strijd, maar de overwinning is van de HEERE.' (Spreuken 21:31 HSV). God krijgt de eer!
Niet vergeten: naast begrijpen wat het schild is en hoe je die gebruikt, is het dus belangrijk dat je oplet of er pijlen komen en dat je ze snel kan herkennen, omdat je je schild anders niet gebruikt, of nog erger, niet doorhebt dat het een bewuste aanval van de vijand is geweest die je neer heeft gehaald.
Ik zal eerlijk zijn: ik heel lang niet begrepen hoe je de helm op kan zetten. Zaligheid is ook best een oud woord dat je niet zomaar zou gebruiken als je met iemand aan het praten bent. Om het beter te kunnen begrijpen, heb ik de verschillende betekenissen en vertalingen opgezocht (aan de hand van 'strong numbers'): 'heil', 'bevrijding', 'verlossing', 'overwinning', 'voorspoed', 'gezondheid', 'redding' (vaak gebruikt en Engelse vertalingen). Dit geeft een breder idee van de betekenis, maar is nog steeds een beetje vaag om het toe te kunnen passen op een manier dat het werkt. Voor mij tenminste, want ik zat echt te denken van: hoe doe ik redding op mijn hoofd, het is God toch die mij redt en daarvoor zorgt? Ik was aan het opzoeken wat precies met 'dé redding' bedoeld werd, toen ik op dit vers stuitte: 'Maar laten wij, die van de dag zijn, nuchter zijn, bekleed met het borstharnas van geloof en liefde, en met de hoop op de zaligheid als helm.'(1 Thessalonicenzen 5). Hoop. Hoop op Gods verlossing en bevrijding, hoop op Gods 'heil'/voorspoed, dat houdt je gedachten veilig tegen insluipers van de vijand (vaak negatieve gedachten, maar dit hoeft niet altijd zo te zijn!). Het zorgt ervoor dat je niet opgeeft.
Side-note: misschien valt het je op dat het borstharnas in Thessalonicenzen tekst een andere betekenis heeft. Er zijn zelfs nog meer bijbelteksten over delen van de wapenuitrusting met een andere betekenis dan Efeze 6. Het is dus handig om wakker te blijven en niet volledig te gaan hangen aan de specifieke woorden van één betekenis of bijbeltekst. Vaak zijn de betekenissen wel ergens met elkaar te vergelijken. Zo zijn ook Efeze en Thessalonicenzen met elkaar te vergelijken: we zijn gerechtvaardigd door geloof (Romeinen 4) en het grootste gebod is de liefde (Mattheüs 22:34-40), dus dat heeft allebei sterk te maken met gerechtigheid, de betekenis van het borstharnas in Efeze.
Let's talk about weapons! Woorden hebben macht over leven en dood (Spreuken 18:21), en door Gods woord is alles geschapen (Genesis 1, Johannes 1:3). Het is niet voor niks dat er staat dat onze wapens krachtig zijn (2 Korinthe 10:4). Een schild houdt de vijandelijke partij tegen om je pijn te doen, maar de tegenstander die je hebt tegengehouden stopt niet zomaar met aanvallen, net als in de echte strijd, tenzij hij door wapens gewond is geraakt of sterft. Met een zwaard maak je een einde aan de tegenstander, als je niet bang bent om de tegenstander (in de geest) helemaal door te steken. Vergeet niet dat die ene geestelijke tegenstander niet de enige is; het is aannemelijker dat je je door een heel leger moet slaan. Niet in je eentje, maar in overeenstemming met God Die meevecht en samen met de rest van het lichaam van Christus. Het is een stuk fijner leven wanneer de vijand is neergehakt, dan wanneer je de vijand, die doorgaat met aanvallen, negeert :)
Het zwaard is van de Geest, en het is Gods Woord. Dat wordt door de meesten opgevat als de bijbel, maar als je de mogelijke vertalingen opzoekt (via Strong's concordantie), zie je dat het het Griekse woord 'rhema' is, en dat het 'utterance' (Engels) betekent, wat je in het Nederlands kan vertalen met 'wat uit je mond komt', 'uiting'. Nu kan je dat nog steeds zien als de bijbel, gezien het meeste daarvan eerst door God gesproken was voordat het was opgeschreven, en ik geloof dat de bijbel zeker weten als zwaard gebruikt kan en moet worden, maar het gaat niet alléén over de bijbel. Ik geloof dat ook wat God in de huidige tijd tot je spreekt, profetische woorden en openbaringen, vallen onder de 'utterance' van God. Vaak zijn die ook makkelijker toe te passen op je eigen situatie. Vergeet niet dat alles wat in de bijbel staat eerst is gebeurd, en dat de mensen in de tijd dat ze de bijbelverhalen leefden, in veel gevallen hebben vertrouwd op Gods gespróken woord (via Mozes of profeten), wat nog niet in hun schriften (eerste deel van de bijbel enzo) stond, naast de schriften.
Wat nog meer opvalt is dat er niet staat: 'het zwaard van Gods Woord', maar 'het zwaard van de Geest, dat is Gods Woord'. Ik vatte eerst automatisch op dat het zwaard een geestelijk zwaard is, maar in principe is elk deel van de wapenrusting geestelijk. Waarschijnlijk wordt er dus meer mee bedoeld. Ik denk dat het betekent dat de Woorden van God die je op dat moment kan of moet gebruiken als zwaard, uit de Heilige Geest zijn.
Voordat Paulus de wapenuitrusting afrondt, vraagt hij om te bidden en niet een klein beetje ook: bij elke gelegenheid, met volharding en smeking, voor alle heiligen, en in de Geest. Dat is niet niks. En de uitwerking daarvan is zeker ook niet niks, not to forget. Dus bidden op elk moment dat het kan, volhoudend en vurig biddend, voor iedereen die God apart heeft gezet voor een prachtig en impact makend doel hier op aarde. Eigenlijk is dat ook efficiënter dan bidden voor hen die (nog) niet geloven, want dit zorgt ervoor dat Gods wapens (Zijn heiligen) op hun plek gezet worden om degenen die nog niet geloven op de juiste manier te kunnen bereiken en aanraken. En het bidden is in de Geest, dus niet vanuit je vlees (je eigen natuurlijke denken), hoewel God daar gelukkig ook naar wil luisteren. Dit zijn de manieren die ik weet voor hoe je in de Geest kan bidden: bidden in tongentaal, zo lang in gebed zijn dat je merkt dat de Geest het overneemt, of luisteren naar wat God of de Heilige Geest wil dat je bidt.
Side-note over 'alle heiligen': niemand is echt heilig, zoals God heilig is (dus perfect). Het lijkt erop dat in de bijbel met heiligen de gelovigen bedoeld worden.
Op de tekening heb ik het gebed getekend als de pijl en boog met een vuurkorf. Dit had twee redenen: het leek me onlogisch dat de vijand wel vurige pijlen op ons af kan schieten, maar wij niet op hem, en daarnaast voelt het enigszins kloppend met gebed: je moet het richten (als je weet waar iemand mee zit schiet je eerder raak, als je in de Geest bidt schiet je sowieso bovennatuurlijk taktisch en raak, en je kiest waar je op richt door waar je voor bidt), en je schiet ze af, en God zorgt ervoor dat het op de juiste plaats effect heeft. Het zal geen perfecte vergelijking zijn, maar ik vond het wel leuk.
Deze heb ik zelf toegevoegd. Persoonlijk ervaar ik het als een bom van licht wanneer je in vreugde bent en/of God aan het prijzen bent. Het breekt door alles heen. Het is aanstekelijk. De duisternis kan niet blijven, het moet weg. Daarom is het ook zo moeilijk om op sommige momenten te kiezen voor vreugde en aanbidding: de duisternis wil met zijn alles voorkomen dat je dat doet, want het betekent dat die duisternis eraan gaat en geen grip meer op je kan houden. En heel eerlijk, hoe naar een situatie ook kan zijn en voelen, het blijft rechtvaardig naar God toe om je in Hem te verheugen en Hem te prijzen. Alleen al de belofte dat Hij alles ten goede werkt voor wie door Hem geroepen zijn (Romeinen 8:28). Jezus zegt ook (mattheüs 5:11-12): verheug je wanneer je vervolgd wordt en lijdt omwille van Mijn Naam, want je loon in de hemel zal groot zijn. En dan het feit van waarvan God je gered heeft, tijdens je leven en erna. En hoeveel God van je houdt. En elk momentje dat God je laat merken dat Hij bij je is. Ik kan nog wel even doorgaan.
Vreugde en lofzang als wapen staat wel impliciet in de bijbel (de vreugde is onze kracht (Nehemia 8:11), aanbidding en de deuren vliegen open (Handelingen 16:20-28)), maar niet expliciet.
In hopelijk niet te lange tijd publiceer ik het lied dat ik hierover geschreven heb. Het is een lied dat bomvol is met bijbelteksten over Zijn goedheid, helpend om je te verheugen, maar er is nog zo veel meer wat ik er ook nog in had willen benoemen... God geeft zó veel redenen om blij te zijn!
Terwijl ik bezig was met het uitzoeken van hoe de wapenuitrusting werkt, begon ik iets op te merken. Zo goed als elk deel van de wapenuitrusting is Jezus, of in Jezus. Jezus is de weg, de WAARHEID en het leven (Johannes 14:6). God is onze GERECHTIGHEID (Jeremia 23:6, Jeremia 33:16, Jesaja 54:17). De BEREIDHEID om je geloof te delen, daarvan geloof ik dat God en Zijn liefde dat het beste in je aanwezig kunnen maken. Ook van GELOOF staat er dat dat gegeven is door God, en dat wij daar niet in kunnen roemen alsof wij dat hebben gedaan (Efeze 2:8-9). De REDDING, dat is in het Hebreeuws Jezus' naam, Yeshua. Jezus is ook Gods WOORD (Johannes 1). Bidden in de Geest, dat is (waarschijnlijk) in de Heilige Geest.
Wat ik hiermee wil zeggen is: bekleed je en doordrenk je helemaal met Jezus, dan ben je minstens net zo gewapend en beschermd uitgerust als wanneer je de onderdelen apart toepast! Hoe bekleed je je en doordrenk je je dan met jezus? Gewoon veel tijd met Hem doorbrengen, júíst ook wanneer dat een offer (opoffering) voor je is. Het maakt niet echt uit wat je precies doet om tijd met Hem door te brengen, als je maar íéts doet, het liefst actief (energie erin stoppen ipv afwachten), en het helpt ook heel veel als je het niet doet om het af te kunnen vinken (zoals een van tevoren bepaalde tijd of hoeveelheid), zodat je God echt als enige doel houdt en niet gaat vinden dat je iets terug moet krijgen wanneer je je gestelde doel haalt. Dus wees vrij, en geniet!
Een andere optie waarvan ik ook hoor dat veel mensen dat doen, is dat ze de wapenuitrusting over zich uitbidden. Je bidt dus of God je de wapenuitrusting aan wil doen, of wil helpen, en/of je bidt en spreekt uit (proclameert) per onderdeel dat je die aantrekt, aan krijgt of aan hebt.
Als laatste nog een belangrijk puntje. Je kan veel uitwerken met de krachtige wapenuitrusting die je is gegeven. Zorg ervoor dat je daarmee het goede uitwerkt!
Vaak hebben we het niet door, want we zouden niet bewust tegen God willen strijden. Toch doen we dit vaker dan we denken... Heb je bijvoorbeeld weleens een sterk gevoel gehad dat iets niet goed was, vervolgens een excuus tegen jezelf gezegd en gekozen dat excuus te geloven zodat je het toch kon doen (of juist laten)? Dat ziet er helaas naar uit dat je in dat geval je schild en zwaard tegen God hebt gebruikt om de verleiding te verdedigen...
Om deze reden is het belangrijk dat we alert en wakker blijven. Als je lange tijd niks doet, niet vecht of weinig tijd met God doorbrengt, manipuleert, trekt en probeert de vijand genoeg dat je automatisch aan zíjn kant terechtkomt. God vraagt namelijk van ons dat we zelf kiezen om naar Hem toe te komen en te vechten voor het goede.
Sta dus op elk moment open voor wat God te zeggen heeft of wat God van je wil, ook als dat niet comfortabel of fijn is. Vaak vraagt God moeilijke dingen van ons. In zulke gevallen moet je vechten vóór God, om te gehoorzamen, niet tegen God! Je hebt nooit spijt wanneer je kiest om toch te gehoorzamen.
In vers 12 van Efeze 6 staat dit: 'Want wij hebben de strijd niet tegen vlees en bloed, maar tegen de overheden, tegen de machten, tegen de wereldbeheersers van de duisternis van dit tijdperk, tegen de geestelijke machten van het kwaad in de hemelse gewesten.'
Dus net als de wapenuitrusting in de geest is, is ook onze strijd in de geest. Strijd dus niet tegen elkaar en gebruik je wapens (zwaard, pijl en boog, bom) niet om mensen neer te halen. Vaak als je tegen vlees en bloed strijdt, strijd je voor jezelf en niet voor God. Wanneer je strijdt waartegen je wel moet strijden, in de geest, strijd je tegen de overheden, machten, wereldbeheersers van de duisternis van dit tijdperk, en de geestelijke machten van het kwaad in de hemelse gewesten. Is het niet cool dat wij die macht hebben gekregen?
Note: geestelijk is niet hetzelfde als fantasie (hoewel het allebei onzichtbaar is), dus weet wel dat die wereldbeheersers van de duisternis echt zijn en ook terugvechten. Wees voorzichtig en verstandig in wat je doet en betrek God altijd in je keuzes als het om strijd gaat!
Veel succes!
Lise
Geschreven vanaf 25-28-09-2025
Gepubliceerd op 01-10-2025
Laatst gewijzigd op 16-10-2025
Copyright ©2010/2016 Stichting HSV